Internat 1 (dag 1)
5 sep 2024
Introduktion
Rektorsutbildningens syfte, mål, struktur, metoder och innehåll.
Chefsdeklaration - den inre kompassen
Chefsdeklarationen är ett av skolledarens viktiga verktyg för tydlighet gentemot medarbetare, elever och föräldrar och skapar vår inre kompassriktning.
Samhällsutvecklingen - det nya arbetslivet - krav på utbildning
Vilken typ av samhälle kommer barnen/eleverna att möta och hur hänger det samman med skolans uppdrag om att utveckla barns kunskaper, färdigheter och förmågor för ett funktionellt liv.
Skolans uppdrag- läroplanen i teori och praktik
Balansen mellan de olika syftena/målen i läroplanen, som framgår av kapitel 1 & 2 och det centrala innehållet i kursplanerna är viktig att förstå. Fokus ligger på det som inte altid så lätt låter sig bedömas och sätts i relation till det lätt mätbara.
Internat 1 (dag 2)
6 sep 2024
Förändring som fenomen
Hur hänger förändring/förbättring ihop med vilja, motivation, progression och känslan av ”vad som är möjligt”?
Skolledare - person & roll
Den personliga utvecklingen har stor betydelse för hur du lyckas i rollen som skolledare. Vilka är dina drivkrafter, styrkor och svagheter? Rollen kan du byta men det är svårt att byta bort dig själv.
Normer - regler - socialt klimat
Varför blir klimatet och lärandet bättre i en verksamhet som genomsyras av ett medvetet och strategisk värdegrundsarbete i stället för inkonsekventa regler för reglernas skull? Hur hänger det ihop med vår kunskapssyn?
Situationsanpassat ledarskap och gruppens utveckling 1
Hur utvecklas grupper? Vad präglar mogna och omogna grupper? Vilken betydelse har konflikter för gruppens utveckling? Vad påverkar olika gruppers förmåga att gemensamt fokusera på målet? När är och hur blir grupper som allra mest fungerande?
Internat 2 (dag1)
17 okt 2024
Situationsanpassat ledarskap och gruppens utveckling 2
Hur anpassar du ditt ledarbeteende eller roll som chef efter hur mogna grupper är? Hur läser du gruppers mognadsgrad? När leder jag jag och när låter jag mig ledas?
Bilaga M - hitta och dra nytta av friutrymmet
Hur kan en alltför grund tolkning av bilaga M begränsa möjligheterna att lösa ert uppdrag? Hur hittar du friutrymmet utan att göra avkall på styrdokumentens intentioner? Ett dåligt samvete hos många rektorer.
- Vi visar konkreta vägar fram som gör skillnad!
Schemat - din skolas innehållsdeklaration
Schemat är ett verktyg för att dels leda och fördela arbete på din skola, men det är också din skolas pedagogiska innehållsdeklaration. Den beskriver ganska tydligt hur väl er pedagogiska idé faktiskt genomsyrar det inre arbetet, men det stannar inte där. Att förstå lite mer om schemat och mekanismerna bakom gör att du kan se möjligheterna snarare än begränsningarna.
Internat 2 (dag2)
18 okt 2024
Beslutsfattande i skolans värld
För en del skolledare är beslutsfattande laddat. Hur kommer besluten tas emot? Känner sig medarbetarna delaktiga? Är beslutet det bästa för visionen och verksamhetsidén och för barn och ungas lärande?
Att förändra en negativ kultur i skolan
Att bryta en negativ trend och skapa ett mer gynnsamt klimat handlar
om en konklusion av flera delar. En del, som vi sett i tidigare avsnitt,
är kopplat till förmågan att analysera gruppers utveckling och välja
ledarbeteende. Men det finns också andra mekanismer som är minst
lika viktiga att förstå och att ta hänsyn till som skolledare
Case från en verklig huvudman
Vi tittar närmare på en skarp verksamhet och analyserar varför det ser ut som det gör, vad som eventuellt kan åtgärdas av rektor och biträdande rektor och vad som måste till i hela styrkedjan.
Internat 3 (dag1)
28 nov 2024
Kommunikation
Skolledarens förmåga att kommunicera, presentera och förankra är helt avgörande förutsättning för att kunna förverkliga skolans vision, ta fram strategier och utveckla arbetsmetoder m.m. Genom att stärka denna del av ditt ledarskap kommer du att vinna mycket tid och spara energi, både åt dig själv och för dina medarbetare.
Svåra samtal
En utmaning för chefer är att hantera 'svåra samtal' med medarbetare
som tex drabbats av personliga tragedier eller är involverade i
konflikter. Även vardagliga pedagogiska samtal kan förbättras om lär
sig att föra dem på ett professionellt sätt.
Babyboomers, millenials, generation x, y, z och alpha
Vad behöver vi babyboomers och millenials känna till om generation
z och alpha? Hur skiljer de sig från generation x och y och varför är
detta viktigt att förstå för oss babyboomers som arbetar i skolan?
Internat 3 (dag2)
29 nov 2024
STRATEGISK REKRYTERING OCH BETYDELSEN AV DRIVKRAFTER
Hur skapar du en rekryteringsprocess som genererar ansökningar
som möter det faktiska kompetensbehovet? En kompetensbaserad
rekryteringsprocess är din verksamhets viktigaste och mest
lönsamma investering.
Chefsdeklaration
Alla deltagare presenterar sin chefsdeklaration med efterföljande dialog i grupp.
DIPLOMERING
Deltagarna erbjuds möjlighet att på ett kreativt sätt sätta ord på
nyvunnen kunskap och förståelse inom ramen för kursinnehållet
och dessutom få det dokumenterat på ett sätt som kan användas
framgent.